Klokker som stiger i verdi

Hvilken klokkemerker kommer til å stige i verdi? Ikke helt enkelt å svare på.

Kortversjonen er enkel: Rolex og Patek Philippe, men det handler også om å kjøpe klokker i rett øyeblikk til riktig pris. Å betale full listepris for en ny klokke og fortsatt forvente å tjene penger er vanskelig i disse dager, selv med en rustfri stålRolex. Så lenge du forstår risikoen finne det allikevel en rekke klokkemerker som gir en anstendig sjanse til å øke klokkens verdi over tid. Denne artikkelen, som er fritt oversatt (Forfattet av Robert-Jan Broer) vil prøve å gi en veiledning på dette.

Se klassiske urverk til damer her - en gave hun vil sette pris på 

Den lengre versjonen er litt mer komplisert, siden det er en rekke aspekter som spiller en viktig rolle. Aspekter som merkevare anerkjennelse, arv, eksklusivitet, tilgjengelighet og - kanskje den mest innflytelsesrike av alle - etterspørsel er viktige når det gjelder utvikling av en klokkeverdi over tid.

 Rolex

Rolex er selvfølgelig et av de merkene som er veldig etterspurt (av både klokkeentusiaster og ikke-klokkeentusiaster); har en fantastisk kulturarv, inkludert en imponerende liste over kjendiser og VIP-er som bruker og har på seg Rolex-klokker; har et høyt nivå av anerkjennelse; og er allment tilgjengelig. Det ser ut til at den rette blandingen av disse ingrediensene gjør at de fleste Rolex-klokker øker i verdi over tid. Det samme er mer eller mindre sant for Patek Philippe, selv om tilgjengeligheten til nye Patek Philippeklokker er noe smått på grunn av deres høyere prislapper sammenlignet med Rolexer. Eksklusivitet er ingrediensen som veier mer for Pateksamlere enn noen av de andre aspektene.

Patek Philippe

Bortsett fra Rolex og Patek Philippe inkluderer luksuriøse klokkemerker med stor etterspørsel (i USA) Breitling, Omega, Audemars Piguet, Cartier, Panerai, Jaeger-LeCoultre og IWC (i ingen spesiell rekkefølge). Dette betyr ikke at hver klokke av disse merkene automatisk vil øke i verdi. Vi må se nærmere på hvilke spesifikke modeller fra slike merker som er mest etterspurt. Slike klokkemodeller inkluderer populære klassikere som (for eksempel) Rolex Submariner, Rolex Daytona, Patek Philippe Calatrava, Omega Speedmaster, Breitling Navitimer, Panerai Luminor Marina, TAG Heuer Carrera, Patek Philippe Nautilus, Audemars Piguet Royal Oak, og så videre – "the usual suspects" med andre ord.

Men alle disse eksemplene på klokkemodeller beholder ikke nødvendigvis verdi eller øker verdien over tid. De som er nærmest den opprinnelige modellen da den ble introdusert, og er så "rene og unike" som mulig, vil mest sannsynlig beholde verdien eller til og med øke verdien.

Hvis vi for eksempel ser på Royal Oak fra Audemars Piguet, er de modellene som fikk mest verdi de originale - de såkalte “Jumbo” -klokkene, senere kalt “Extra-Thin.” De originale modellene, med referansenummer 5402, har blitt sinnsykt dyre. Betyr dette at hvis du kjøper den eksisterende modellen av den klokken (referanse 15202), vil den øke i verdi også? Nei, det er ikke så enkelt. Spesielt hvis du betalte listepris kan du få en alvorlig støyt hvis du vil selge den like etter at du kjøpte den.. Imidlertid, hvis du hadde kjøpt en brukt modell (også referanse 15202) for en 5 år siden, da den allerede var noen år gammel (la oss si 2002-2006), betalte du sannsynligvis litt under $ 10.000. Den billigste brukte Royal Oak 15202 med kullskive som vi kunne finne med et enkelt søk var en 2004-modell for $ 16.000. Det er mer "renter" enn du ville fått på sparekontoen din de siste fem årene.

Så det handler også om å kjøpe klokker i rett øyeblikk til riktig pris som tidligere nevnt.

La oss gjøre en oversikt over noen få merker du trenger å holde øye med på lang sikt. Det grunnleggende spørsmålet er: "Hvilke merker tilbyr klokker som har en tendens til å øke i verdi over tid?" Som tidligere nevnt, er det to svar her, en kortversjon og en lang versjon. Det korte svaret er enkelt: Rolex og Patek Philippe. Det lange svaret kommer her. Det er en rekke klokker og klokkemerker som sannsynligvis vil øke i verdi, eller i det minste beholde verdien, over tid. For å starte med den siste ser det ut til at klassikere (eller "ikoniske" klokker, hvis du ønsker det) er de som holder verdien til en viss grad. Selv om noen av dem kan kjøpes til litt rabatt, eller ikke har ventelister så lenge som andre har, har de vist seg å være en stabil "investering", så å si. Det virkelige spørsmålet er, hvilke klokker kan du kjøpe nå (det vil si nye klokker) vil bli klassikerne eller svært etterspurte i fremtiden.. For å gjøre det med høy grad av sikkerhet, vil du sannsynligvis trenge ytterligere 10 år for å følge disse klokkene på markedet. Forfatteren av artikkelen trodde alltid at Rolex Sea-Dweller 16600 ville bli en klassiker, spesielt siden den ble fulgt opp av Rolex Deepsea Sea-Dweller, en klokke som hadde lite å gjøre med forgjengeren. Nå som Rolex introduserte den nye Sea-Dweller 116600, den sanne etterfølgeren av deres Reference 16600 Sea-Dweller-klokker, er han nå ganske overbevist om at det vil påvirke verdien av tidligere Sea-Dwellers negativt. Men la oss holde Rolex (og Patek) utenfor denne diskusjonen, da disse merkevarene ser ut til å være ganske unike når det gjelder å beholde verdien.

En annen klokke å følge med på er Audemars Piguet Royal Oak “Jumbo”, Reference 15202, og forgjengeren, Ref. 14802. I 2012 fikk Royal Oak “Jumbo” (eller “Extra-Thin”) en oppdatering der skiven ble endret for å være nærmere den originale fra 1972. Audemars Piguet skiftet imidlertid også armbåndet, noe som gjorde den litt tykkere og ga den en annen lås. Mens etterspørselen etter den svært gamle Reference 5402 Royal Oak “Jumbo” fortsatt er ganske høy, merker vi nå at Ref før 2012. 15202 har fått stor interesse siden oppgraderingen. Den kan kjøpes for omtrent 55-60% av listeprisen hvis du ser nøye. I løpet av de siste fem årene har markedsprisen på akkurat denne modellen økt ganske mye, og forfatterens følelse er at den fremdeles ikke har nådd sitt høydepunkt.

Med litt gjetting og litt kunnskap om tidligere hendelser som fikk klokker til å øke i verdi, vil forfatteren foreslå å holde et øye med merker som plutselig endres eller nylig har vokst i popularitet. Og dette betyr ikke nødvendigvis at du må ha en feit lommebok. Se for eksempel på Sinn. Da Lemania 5100-bevegelsen gikk ut av produksjonen, kunne man se at Sinn 142-modellen antagelig ble avviklet (som den var for mer enn 10 år siden). Da disse klokkene gikk ut av produksjonen, hadde de en pris på omtrent 1600 dollar. Hvis du nå kan finne en fin modell, må du betale i underkant av $ 3000 for å få den på det brukte markedet. Det samme skjedde for en av de andre interessante modellene, Sinn EZM 1.

Hvis et merke endrer strategien litt - som for eksempel det relativt nye merket Linde Werdelin gjorde de siste årene – kan du kanskje satse på noen av modellene som merket startet med. Modeller som One-, Two-Timer- og 3-Timer-klokker kan være veldig interessante å anskaffe, ettersom de nå fremdeles er relativt enkle å finne. Linde Werdelin vokser fremdeles ganske mye, og gjør en fantastisk jobb i et høyere segment enn det det startet i. Det kan være tilfelle at noen vil følge de tidligere modellene når merkevaren virkelig begynner å ta fart. Dette gjelder også for andre merker som viser en liknende fremgang, dvs. merkevarer som fremdeles er i starten.

High-end klokker fra uavhengige urmakere som det aller første rustfritte stålet One Hertz fra det nederlandske merket Grönefeld kan også ha vært en god investering, men sannheten er at det bare er noen få mennesker på jorden som spiller i denne nisjen av dyre, avanserte haute horlogerie merker. I tilfelle du skaffet en til den opprinnelige prisen, må tenke på at markedet ditt vil være ganske lite når du vil selge det på nytt.

Det er verdt å følge med på merker som går gjennom interessante faser, og det betyr ikke nødvendigvis at det må være et av disse mindre, uavhengige merkene som nettopp ble nevnt. Hva skal du tenke om Zenith, for eksempel? Vil merkevaren vokse videre og nå nye høyder? I så fall kan det være veldig interessant å se på noen av modellene i den nåværende kolleksjonen som er samleobjekter, men som kanskje ikke passer inn i den retningen selskapet kan være på vei.

Jeg sa ikke at det ville være enkelt. 

Disclaimer: Smykkeli står ikke til ansvar for innholdet i denne artikkelen, men er ment som underholdning for de som er interessert i emnet. Artikkelen er skrevet av Robert-Jan Broer og er fritt oversatt.